Mindfulness

Focus op het hier & nu

Mindfulness Een training in aandacht

Voor meer rust, focus & energie.

lesly-juarez-DFtjXYd5Pto-unsplash

Voluit leven

Mindfulness Een training in aandacht

Mindfulness is het vermogen om je aandacht bewust te richten op het hier en nu, zonder daar een oordeel over te vellen en zonder het te willen veranderen.

Mindfulness maakt je bewust van je automatische patronen in denken, voelen en handelen. Je leert dit door bewust je aandacht te richten op wat er in het hier en nu gebeurt. Hierdoor ben je in staat om niet-helpende gedachten en patronen te doorbreken en zo op een nieuwe manier richting te geven aan je leven.

Mindfulness leert je om op een bewuste manier de kwaliteit van je leven te vergroten. Je leert op een andere manier met de onvermijdelijke obstakels van het leven om te gaan. Op een vriendelijke manier op te merken en te accepteren wat je voelt, denkt en doet. Op het moment dat je je namelijk bewust bent van je gevoelens, gedachten en gedrag, creëer je voor jezelf een rustmoment, waarin je kunt kiezen hoe je wilt omgaan met een gebeurtenis of (stress)situatie in plaats van hier vanuit automatisme op te reageren.

Herken je dit?

  • Je ervaart veel druk of onrust in je leven
  • Je hebt last van stress gerelateerde klachten
  • Je bent vaak moe
  • Je piekert veel
  • Je hebt moeite om je te ontspannen
    • Je rent jezelf regelmatig voorbij
    • Je kunt je niet goed focussen
    • Je kunt maar moeilijk van het leven genieten
    • Je hebt moeite om in het hier en nu te leven

    Hoe zou het zijn als?

    • Je beter kunt omgaan met stressvolle situaties
    • Je beter voor jezelf leert zorgen door het aanvoelen van je grenzen
    • Je bewustere keuzes kunt maken
    • Je meer focus, concentratie en energie hebt
    • Je beter kunt ontspannen
    • Je meer innerlijke rust ervaart
    • Je meer kunt genieten van het moment
      • Je ineffectieve denk- en gedragspatronen herkent
      • Je beter kunt omgaan met lichamelijke klachten
      • Je minder piekert
      • Je meer in verbinding staat met jezelf en de wereld om je heen
      • Je meer kunt genieten van het moment
      • Jij je minder zal verliezen in lastige zaken

      Hoe ziet de mindfulness training er uit?

      De 8-weekse Mindfulness Based Stress Reductie (MBSR) training is een wetenschappelijk bewezen aanpak om effectiever met uitdagingen in je leven om te gaan. Niet zweverig, maar een praktische training waarbij oefenen centraal staat. Je kunt mindfulness namelijk alleen leren door te doen.

      In de training leer je verschillende aandachts- en concentratieoefeningen. Hierbij kan je denken aan bewegingsoefeningen en zit- en ligmeditaties. Daarnaast ga je aan de hand van oefeningen na op welke manier jij stress opbouwt, wat jouw ‘ingesleten’ patronen zijn en hoe je deze kan doorbreken.

      De mindfulness training bestaat uit 8 wekelijkse groepsbijeenkomsten van 2 uur waarin we met een kleine groep bij elkaar komen. Tijdens de sessies bespreken we het thema van de week, doen we samen oefeningen en delen we ervaringen om zo van elkaar te leren. De training is ook individueel te volgen en bestaat dan uit 8 wekelijkse bijeenkomsten van 60 minuten.

      Je ontvangt een werkboek, oefeningen en meditaties. Koffie en thee is aanwezig tijdens de bijeenkomsten op locatie. Tussen de wekelijkse bijeenkomsten door is het mogelijk om e-mail support te krijgen bij al je vragen.

      Onderdeel van de training is om thuis dagelijks ongeveer 30 tot 40 minuten te oefenen. Mindfulness leer je namelijk alleen door te oefenen. Het doorbreken van oude patronen en het aanleren van nieuwe kost immers tijd en inspanning. Door de geleidelijke opbouw van de training leg je een mooie basis om mindfulness toe te passen in je leven.

      IMG_7706

      'Mindfulness is een levenslange reis over een pad dat uiteindelijk nergens naar toe gaat, alleen naar wie je bent.'
      – Jon Kabat Zinn –

      PRAKTISCHE INFORMATIE

      Mindfulness Training

      Data & tijden 2021:

      Nieuwe data volgen zowel voor de online training als de training op locatie. Neem voor meer informatie contact op.

      Intakegesprek:
      Om je zo goed mogelijk te kunnen begeleiden heb ik voorafgaand aan de training graag (telefonisch) een intakegesprek met je. Tijdens dit gesprek bespreken we of de training bij je past, wat je wensen en behoeften zijn en je kunt me al je vragen stellen. Pas na het gesprek beslis je definitief of je mee wilt doen met de training.

      INHOUD VAN DE TRAINING

      Week 1: Automatische piloot

      Week 2: Omgaan met hindernissen

      Week 3: Grenzen verkennen

      Week 4: Stressmanagement

      Week 5: Acceptatie & in actie komen

      Week 6: Omgaan met lastige gedachten

      Week 7: Goed voor jezelf zorgen

      Week 8: Mindfulness in je dagelijks leven

      Locatie

      De 8-weekse mindfulness training is zowel online als in de praktijk in Emmen te volgen. Online kun je de training volgen vanuit huis op een voor jou comfortabele plek. Zorg er wel voor dat je niet gestoord kunt worden.

      Tijd

      De mindfulness training bestaat uit 8 wekelijkse groepsbijeenkomsten van 2 uur waarin we met een kleine groep (online) bij elkaar komen. De training is ook individueel te volgen en bestaat dan uit 8 wekelijkse bijeenkomsten van 60 minuten.

      Bewuster leven

      Met mindfulness train je je bewustzijn. Je wordt je bewust van wat je voelt, ervaart, ziet. Je ziet meer mogelijkheden en voelt daardoor meer ruimte om je eigen keuzes te maken. Door te voelen wat je voelt kun je ook veel beter voor jezelf zorgen.  Mindfulness leert je bewuster leven en in het hier en nu.

      Donatiebasis

      Het principe van dana

      Wat is dana?
      In het vroege Boeddhisme werden Boeddhistische leermeesters onderhouden door hun leerlingen. Zodat ze zich geheel konden wijden aan hun leraarschap. Zijn volgelingen gaven als dank voor zijn wijsheden dana. Dana is een belangrijk boeddhistisch begrip en heeft drie betekenissen; Geven, vrijgevigheid en ruimhartigheid. In onze westerse maatschappij zijn we eraan gewend om voor producten of diensten te betalen. We sparen ervoor of we lenen er zelfs geld voor. En als je ergens voor betaalt dan krijg je daar iets voor terug. Het algemeen geldende paradigma is dus gericht op verwachtingen: Alleen als je er ergens voor betaalt, dan krijg je daar iets voor terug. Daarmee creëert het angst voor tekorten, bij zowel de gever als de ontvanger.

      Overvloed en de vreugde van geven
      Dana werkt anders, het geven is een doel op zich. In plaats van dat je er iets voor terug verwacht, geef je belangeloos. Je geeft zelfs als je er iets anders voor moet opgeven. Belangeloos geven, levert vreugde, bevrijding en vertrouwen op bij zowel gever als ontvanger. Wanneer we van harte geven, zijn we blij en open. We voelen ons verbonden. Je bent niet zozeer met jezelf bezig, maar meer met het geluk van de ander en tegelijk wordt je er zelf heel blij van. 

      Mindfulness voor iedereen

      Dana bij mindfulness

      Angst & onzekerheid
      Ik vind het belangrijk dat iedereen een mindfulness training kan volgen. Ook de mensen met beperkte financiële middelen. Juist nu is het extra belangrijk om goed voor jezelf te zorgen. Leven in het hier en nu, vol vertrouwen ongeacht de situatie waarin je zit, dat is wat mindfulness je kan brengen. Velen van ons worden geraakt door het Coronavirus, een ieder op zijn eigen manier en sommigen raakt het ook financieel. Daarom heb ik besloten om de mindfulness training (tijdelijk) aan te bieden volgens het dana principe. Hierdoor is het  voor iedereen
      mogelijk om mee te doen, ook voor degene met een kleine financiële ruimte.

      Hoe werkt dit?
      Je kunt je hieronder aanmelden voor de mindfulness training. Vervolgens neem ik contact met je op en ontvang je meer informatie. De mindfulness training is een complete en zeer waardevolle training. Zo lang als ik het principe van dana hanteer volgt er vooraf of achteraf geen factuur voor deze training. Na afloop van de training kun je een donatie doen, zodat ik deze manier van training geven door kan zetten. Na jouw deelname kunnen er dan ook weer anderen deelnemen volgens het dana principe. De hoogte van de dana bepaal je zelf naar gelang jouw financiële draagkracht en naar wat de mindfulness training je gebracht heeft. Je geeft wat je kunt missen, alles wordt gewaardeerd. 

      AANMELDEN

      Meer rust, focus & energie

      Leven met aandacht

      yoga pop

      Mindfulness Training

      In de 8 weekse MBSR training leer je verschillende aandachts- en concentratieoefeningen. Hierbij kan je denken aan bewegingsoefeningen en zit- en ligmeditaties. Daarnaast ga je aan de hand van oefeningen na op welke manier jij stress opbouwt, wat jouw ‘ingesleten’ patronen zijn en hoe je deze kan doorbreken.

      GROEPSTRAINING

      € 299,-
      TIJDELIJK OP BASIS VAN DANA (DONATIEBASIS)
      INCLUSIEF:
      - Intakegesprek
      - Werkboek
      - Audiobestanden
      - Koffie & thee tijdens de bijeenkomsten op locatie
      - E-mail ondersteuning gedurende de training

      INDIVIDUELE TRAINING

      € 399,-
      TIJDELIJK OP BASIS VAN DANA (DONATIEBASIS)
      INCLUSIEF:
      - Intakegsprek
      - Werkboek
      - Audiobestanden
      - Koffie & thee tijdens de bijeenkomsten op locatie
      - E-mailondersteuning gedurende de training

      PRIJZEN ZIJN INCLUSIEF BTW.
      VOOR ONDERNEMERS OF BEDRIJVEN GELDEN ANDERE TARIEVEN, NEEM VOOR MEER INFORMATIE CONTACT OP.

      Veel gestelde vragen

      Ik heb mij aangemeld voor de training, hoe gaat het nu verder?

      Na het aanmelden voor de training via het aanmeldformulier neem ik zo snel mogelijk contact met je op voor het plannen van een (telefonisch) intakegesprek. Tijdens dit gesprek bespreken we of de training bij je past, wat je wensen en behoeften zijn en je kunt me al je vragen stellen. Pas na het gesprek beslis je definitief of je mee wilt doen met de training.

      Als ik mij aanmeld via het aanmeldformulier, ben ik dan ook automatisch deelnemer aan de training?

      Na het aanmelden voor de training via het aanmeldformulier neem ik zo snel mogelijk contact met je op voor het plannen van een (telefonisch) intakegesprek. Tijdens dit gesprek bespreken we of de training bij je past, wat je wensen en behoeften zijn en je kunt me al je vragen stellen. Pas na het gesprek beslis je definitief of je mee wilt doen met de training. </ p>

      Hoe gaat het met de betaling?

      Mocht je na het intakegesprek besluiten deel te nemen aan de training dan ontvang je van mij een factuur. Pas na het ontvangen van de betaling kan je definitief deelnemen aan de training. Mocht de vergoeding voor de training een belemmering vormen om deel te kunnen nemen, dan is gespreide betaling altijd mogelijk.

      • Vraag bij je werkgever na of deze bereid is de kosten van een mindfulness training te betalen. Bijna alle werkgevers hebben opleidings- en ontwikkelbudgetten beschikbaar.

      </ p>

      Moet ik tijdens de mindfulness training dingen delen over mijn persoonlijk leven?

      Nee, je deelt in de groep net zoveel als je zelf wilt delen. De mindfulness training is geen praat- of therapiegroep. We gaan tijdens de bijeenkomsten dan ook niet in op persoonlijke problematiek. Het is een training gericht op het trainen van je aandacht. Het gaat om het bewust aandacht geven aan wat er zich in je leven afspeelt, terwijl het gebeurt, van moment tot moment. De groepsgesprekken gaan dan ook vooral over de ervaringen die zijn opgedaan tijdens de verschillende oefeningen. Mocht je tegen persoonlijke problemen aanlopen, dan kan je mij na de training altijd aanspreken of de training combineren met individuele coaching.</ p>

      Kan ik een les inhalen als ik een keer niet kan?

      Helaas is het niet mogelijk om een les een andere keer in te halen. Mocht je een keer niet kunnen dan praat ik je telefonisch bij of stuur ik je een mailtje. Zo ben je op de hoogte van wat we tijdens de les hebben gedaan en het huiswerk.

      Mocht je nu al weten dat je meer dan twee lessen moet missen, dan is het aan te raden de mindfulness training op een ander moment te volgen. Ook kan je kiezen voor een individuele training. We plannen de lessen dan in op een voor jou gewenste dag en tijd.</ p>

      Ik heb een lichamelijke beperking, kan ik deelnemen aan de mindfulness training?

      Ja, mindfulness oefeningen kun je liggend, zittend of staand uitvoeren. Voor iedere beperking is het mogelijk om aangepaste oefeningen te doen. Mocht je een lichamelijke beperking hebben en even met mij willen overleggen, neem dan contact met mij op via het contactformulier.</ p>

      Staat je vraag er niet bij? Neem dan gerust contact met mij op!

      meditatie pop