Mindfulness

Focus op het hier & nu

Mindfulness Een training in aandacht

Voor meer rust, focus & energie.

lesly-juarez-DFtjXYd5Pto-unsplash

Voluit leven

Mindfulness Een training in aandacht

Mindfulness is een eerlijke & oprechte manier om naar je gedachten en gevoelens te kijken, zowel aangenaam als onaangenaam. Alles mag er zijn. Je leert om aandacht te geven aan het hier en nu. Vaak word je (onbewust) meegenomen in de stroom van het dagelijks leven en alle gedachten die voorbij komen. Piekeren, plannen maken, je zorgen maken… Het gebeurt allemaal zonder dat jij je bewust bent van het huidige moment.

Mindfulness leert je om je bewust te worden van je automatische patronen door met open aandacht en zonder oordeel naar bepaalde situaties te kijken. Je leert patronen herkennen en daardoor ben je in staat om dit te veranderen. Met als resultaat bewustere keuzes en een aandachtiger leven. Een leven vol waardering en kracht en met aandacht voor jezelf en jouw omgeving, zelfs op moeilijke momenten.

Mindfulness leert je om voluit te leven en om op een andere wijze met de uitdagingen in je leven om te gaan. Simpelweg door op een rustige en vriendelijke manier aandacht te schenken aan je gevoelens, gedachten, emoties & handelingen en deze te accepteren. Door je hier bewust van te worden creëer je als het ware voor jezelf een moment van rust waarin je kunt kiezen hoe je op deze (on)aangename situatie of gebeurtenis wilt reageren.

Herken je dit?

  • Je ervaart veel druk of onrust in je leven
  • Je hebt last van stress gerelateerde klachten
  • Je bent vaak moe
  • Je piekert veel
  • Je hebt moeite om je te ontspannen
    • Je rent jezelf regelmatig voorbij
    • Je kunt je niet goed focussen
    • Je kunt maar moeilijk van het leven genieten
    • Je hebt moeite om in het hier en nu te leven

    Hoe zou het zijn als?

    • Je beter kunt omgaan met stressvolle situaties
    • Je beter voor jezelf leert zorgen door het aanvoelen van je grenzen
    • Je bewustere keuzes kunt maken
    • Je meer focus, concentratie en energie hebt
    • Je beter kunt ontspannen
    • Je meer innerlijke rust ervaart
    • Je meer kunt genieten van het moment
      • Je ineffectieve denk- en gedragspatronen herkent
      • Je beter kunt omgaan met lichamelijke klachten
      • Je minder piekert
      • Je meer in verbinding staat met jezelf en de wereld om je heen
      • Je meer kunt genieten van het moment
      • Jij je minder zal verliezen in lastige zaken

      Hoe ziet de mindfulness training er uit?

      De 8-weekse Mindfulness Based Stress Reductie (MBSR) training is een wetenschappelijk bewezen praktische methode, waarbij je leert om met de uitdagingen in je leven om te gaan. 

      Mindfulness is een training in aandacht. Je leert om in het hier en nu te zijn, zonder oordeel. Tijdens de training leer je verschillende aandachts- en concentratieoefeningen die je daarbij helpen. Denk hierbij aan mindful bewegen (yoga, rekken & strekken, wandelen), maar ook verschillende zit- en ligmeditaties.

      Mindfulness is een bewezen effectieve methode bij o.a. stress- en burn-out gerelateerde klachten. Tijdens de training wordt dit thema ook uitgebreid besproken en bekijken we welke factoren van invloed zijn op jouw stressniveau en wat jouw automatische coping mechanisme is. Door hier op een bewuste manier naar te kijken wordt het makkelijker om deze automatische patronen te doorbreken. Bewust van jouw (ingesleten) reactie kun je ervoor kiezen om het anders te doen!

      De mindfulness training bestaat uit 8 wekelijkse groepsbijeenkomsten van 2 uur . Iedere week behandelen we een bepaald thema, bespreken we hoe de afgelopen week is verlopen en doen we oefeningen die aansluiten bij het thema van die week. De training is ook individueel te volgen en bestaat dan uit 8 wekelijkse bijeenkomsten van 60 minuten.

      Je ontvangt een werkboek, oefeningen en meditaties. Koffie en thee is aanwezig tijdens de bijeenkomsten op locatie. Tijdens de 8-weekse training ben ik per mail beschikbaar voor al je vragen. 

      Mindfulness leer je door het te doen en dat betekent oefenen, oefenen, oefenen. Op die manier zorg je ervoor dat mindfulness écht een onderdeel van je leven wordt. Daarom wordt er van je verwacht dat je tijdens de 8-weekse training niet alleen aanwezig bent bij alle bijeenkomsten, maar dat je thuis ook zo goed mogelijk aan de slag gaat met de oefeningen die je van mij krijgt.

      Om het meeste uit de training te halen is het het beste om dagelijks ongeveer 30 minuten  mindfulness te beoefenen. Nieuwe gewoontes aanleren en het oude loslaten kost nou eenmaal tijd en het beoefenen van mindfulness vraagt daarom, zeker in het begin, een flinke investering. Het is de investering zeker waard en je zult al gauw merken dat het beoefenen een vast onderdeel wordt in je dagelijkse ritueel. Door middel van het volgen van de mindfulness training leg je een mooie basis voor een bewuster en aandachtiger leven.

      IMG_7706

      'Mindfulness is een levenslange reis over een pad dat uiteindelijk nergens naar toe gaat, alleen naar wie je bent.'
      – Jon Kabat Zinn –

      PRAKTISCHE INFORMATIE

      Mindfulness Training

      Data & tijden 2021: 

      START AUGUSTUS

      Dinsdagochtend: 9:30 – 11:30 uur

      Donderdagavond: 19:30 – 21:30 uur

      Data volgen. Neem voor meer informatie contact op.

      Intakegesprek:

      Voordat je deelnemer bent van de mindfulness training vindt er altijd eerst een intakegesprek plaats. Nadat jij je hebt aangemeld voor de training ontvang je hier via de mail meer informatie over en zal ik telefonisch contact met je opnemen om een intakegesprek in te plannen.

      Om je tijdens de training zo goed mogelijk te kunnen begeleiden is het belangrijk dat we vooraf bespreken wat jouw verwachtingen zijn en of het volgen van een mindfulness training op dit moment in jouw leven past. Ook kijken we of er een wederzijdse klik is en heb je de gelegenheid om vragen te stellen. Nadat het intakegesprek heeft plaatsgevonden beslis je of je wilt deelnemen aan de training.

      INHOUD VAN DE TRAINING

      Week 1: Automatische piloot

      Week 2: Omgaan met hindernissen

      Week 3: Bewustzijn van de ademhaling

      Week 4: Aanwezig blijven

      Week 5: Toestaan, laten zijn & acceptatie

      Week 6: Gedachten zijn geen feiten

      Week 7: Goed voor jezelf zorgen

      Week 8: Mindfulness in je dagelijks leven

      Locatie

      De 8-weekse mindfulness training is zowel online als in de praktijk in Emmen te volgen. Online kun je de training volgen vanuit huis op een voor jou comfortabele plek. Zorg er wel voor dat je niet gestoord kunt worden.

      Tijd

      De mindfulness training bestaat uit 8 wekelijkse groepsbijeenkomsten van 2 uur. De training is ook individueel te volgen en bestaat dan uit 8 wekelijkse bijeenkomsten van 60 minuten.

      Bewuster leven

      Met mindfulness train je je bewustzijn. Je wordt je bewust van wat je voelt, ervaart, ziet. Je ziet meer mogelijkheden en voelt daardoor meer ruimte om je eigen keuzes te maken. Door te voelen wat je voelt kun je ook veel beter voor jezelf zorgen.  Mindfulness leert je bewuster leven en in het hier en nu met open en vriendelijke aandacht aanwezig te zijn.

      Donatiebasis

      Het principe van dana

      Overvloed, blijdschap & vertrouwen
      Ik vind het belangrijk dat iedereen een mindfulness training kan volgen. Ook de mensen met beperkte financiële middelen. Juist nu is het extra belangrijk om goed voor jezelf te zorgen. Ik heb daarom besloten om de mindfulness training (tijdelijk) aan te bieden volgens het dana principe. Hierdoor is het voor iedereen mogelijk om mee te doen, ook voor degene met een kleine financiële ruimte.

      Het geven van dana doe je belangeloos en levert je een gevoel van vertrouwen, blijdschap en overvloed op. Geven zonder er iets voor terug te verwachten, dat is wat het principe van dana inhoudt. De term dana komt uit het boeddhisme en kan vertaald worden als vrijgevigheid. 

      Mindfulness voor iedereen

      Dana bij mindfulness

      Hoe werkt dit?
      Je kunt je hieronder aanmelden voor de mindfulness training. Vervolgens neem ik contact met je op en ontvang je meer informatie. Ook plannen we een intakegesprek, waarin we jouw verwachtingen bespreken en waarbij je al je vragen kunt stellen. De mindfulness training is een complete en zeer waardevolle training.

      Zo lang als ik het principe van dana hanteer volgt er vooraf of achteraf geen factuur voor deze training. Na afloop van de training kun je een donatie doen, zodat ik deze manier van training geven door kan zetten. Na jouw deelname kunnen er dan ook weer anderen deelnemen volgens het dana principe. De hoogte van de dana bepaal je zelf naar gelang jouw financiële draagkracht en naar wat de mindfulness training je gebracht heeft. Je geeft wat je kunt missen, alles wordt gewaardeerd

      AANMELDEN

      Meer rust, focus & energie

      Leven met aandacht

      yoga pop

      Mindfulness Training

      In de 8-weekse MBSR training leer je verschillende aandachts- en concentratieoefeningen. Mindfulness is een bewezen effectieve methode bij o.a. stress- en burn-out gerelateerde klachten. Tijdens de training bekijken we welke factoren van invloed zijn op jouw stressniveau en wat jouw automatische coping mechanisme is. Tevens ontvang je diverse oefeningen en meditaties.

      GROEPSTRAINING

      € 299,-
      TIJDELIJK OP BASIS VAN DANA (DONATIEBASIS)
      INCLUSIEF:
      - Intakegesprek
      - Werkboek
      - Audiobestanden
      - Koffie & thee tijdens de bijeenkomsten op locatie
      - E-mail ondersteuning gedurende de training

      INDIVIDUELE TRAINING

      € 399,-
      TIJDELIJK OP BASIS VAN DANA (DONATIEBASIS)
      INCLUSIEF:
      - Intakegsprek
      - Werkboek
      - Audiobestanden
      - Koffie & thee tijdens de bijeenkomsten op locatie
      - E-mailondersteuning gedurende de training

      PRIJZEN ZIJN INCLUSIEF BTW.
      VOOR ONDERNEMERS OF BEDRIJVEN GELDEN ANDERE TARIEVEN, NEEM VOOR MEER INFORMATIE CONTACT OP.